آیا لینوکس واقعا کار آمد است؟

23 07 2008

دو سه روز پیش موسسه تحقیقاتی Fittkau & Maass که هر ساله آماری از میزان استفاده ی نسخه های مختلف ویندوز رو اعلام می کرد امسال هم طبق روال سال های قبل آمار جدیدی منتشر کرد که این بار برای اولین مرتبه میزان استفاده از لینوکس هم اعلام شده و می تونه آمار جالبی باشه این آمار رو نمودار کردم تا بهتر درک بشه:(برای دیدن اندازه ی بزرگ کلیک کنید)

آمار استفاده از سیستم عامل های مختلف

آمار استفاده از سیستم عامل های مختلف

 همین طور که می بینید لینوکس فقط 1.2 درصد از سهم سیستم عامل های PC رو تصاحب کرده که با توجه به تبلیغاتی که در اینترنت و از طرف افراد مختلف در حال انجام هستش خیلی به نظر میاد به آمار دقت کنید میزان استفاده از لینوکس حتی از میزان استفاده از ویندوز 98 که  مایکروسافت پشتیبانیش رو قطع کرده هم پایین تره که خودش خیلی جای بحث داره و شاید دلیل استفاده ی کم از این سیستم عامل مشکلات زیاد این سیستم عامل باشه.با ما همراه باشید…

چند سالی میشه که با افزایش امکانات وب به خصوص امکانات ارتباط جمعی مثل وبلاگ ها,جامه های مجازی و … همچنین در دو سه سال اخیر گسترش web2.0  تبلیغات زیادی از طرف مردم و به خصوص وبلاگ نویس ها برای معرفی این سیستم عامل  شده همچنین پشتیبانی خوبی هم صورت گرفته برنامه های زیادی هم برای این سیستم عامل نوشته شده و در دسترسه و  حمایت های زیادی از طرف  بزرگترین شرکت اینترنتی دنیا گوگل هم داشته اما هیچ یک از این ها  نتونسته این سیستم عامل رو بالا بکشه واقعا مشکل کجاست؟ عدم پشتیبانی خوب؟ نا آشنایی کاربران؟ عدم انعطاف پذیری؟ و ده ها سوال دیگه.

اما بهتره یکم رو راست باشیم شاید استقبال کم از این سیستم برای نا کار آمدی اون باشه من قبول دارم در سال های اخیر بر تعداد کاربران لینوکس افزوده شده و قبول دارم کاربران با این سیستم بیشتر آشنا شدن اما پس چرا استفاده از  این سیستم اینقدر کمه؟ بعضی از افراد متاسفانه نسبت به لینوکس تعصب دارن و اگه از لینوکس جلوشون بد بگی انگار داری کفر می گی اما اگه یکم واقع بین باشیم اشکالات این سیستم رو هم می بینیم.من خودم قبول دارم ویندوز سیستم ضعیفیه اما نسبت به لینوکس کارآمد تره.خیلی ها نظرشون اینه که ویندوز از لحاظ امنیتی ضعف داره که در این باره هم یک مقاله در آینده خواهم نوشت.اما در پایان می خوام همه ی ما که از طرفداران لینوکس هستیم و خواستار پیشرفت و گسترش اون بیایم و از خودمون بپرسیم مشکل کجاست؟

 

پ.ن:من خودم از طرفداران پر و پا قرص لینوکسم و می خوام که این سیستم همگانی بشه و قصدم از نوشتن این مطلب فقط همینه

کارها

Information

10 responses

24 07 2008
داریوش

سلام
اوبونتو رو ببینید. این سیستم عامل زیبا، خوش دست، سریع و کامل و اوپن سورس که بر مبنای لینوکس دبیان بنا شده، بزودی جای خودشو باز می کنه.

28 07 2008
Mostafa

سلام،
مطالب بسیار جالبی دارید…
خوشحال میشم شما هم به بنده سری بزنید و اگر تمایل داشتید با هم تبادل لینک کنیم.

31 07 2008
DESERTER

تو عبارت هاي رو به كار بردي كه خودت درست تعريفشون نكردي تا تعريف ردستشون رو نمي دوني.. اولا تو مي دوني 1.2 درصد براي لينوكس يعني چي؟ تا دو سه سال پيش اين يه رويا بود.. آره.. دقيقا همين 1.2 درصد يه رويا بود… به خاطر طرفداران لينوكس و اپن سورس باز ها بود كه به همينجاش هم رسيده… قرار نيست كه يهو از اسمون يه چيزي بيفته پايين كه هم به اندازه ويستا قشنگ باشه هم نرم افزار هاي زيادي واسش نوشته شده باشند هم كار كردن باش اسون باشه و در عين حال مفت هم باشه… اين يه توهمه.
دوم اينكه معلوم نيست تعريف تو از كارآمدي چيه… 80% كاربران دنيا نه طراحي سه بعدي انجام مي دن نه فتوشاپيست هاي حرفه اي هستند نه فيلم اديت مي كنند … بيشتر كاربران دنيا فقط مي خوان يه نامه تايپ كنن.. يه آهنگ گوش كنن يا فيلم تماشا كنن و از همه مهم تر از اينترنت استفاده كنند.. همه اين كارا رو لينوكس انجام مي ده حتي در مورادي بهتر از ويندوز.. .. اين درصد به خاطر نا كارآمدي نيست.. به خاطر عدم اشنايي مردم با اين سيستم عامله و هم چنين عادت كردنشون به سيستم راحتي مثل ويندوز.. شايد هم بهتره بگيم بد عادت شدن …
لينوس توروالدز گفت من لينوكس رو براي تفريح ساختم .. چيزي كه لينوس واسه تفريحش ساخته بود امروز روي بزرگترين سرور هاي دنيا در حال سرويس دادن به ميليون ها كاربره.. اگه لينوكس تونست در دنياي سرور به چنين جايگاهي برسه مطمئنا در دنياي دسكتاپ هم خواهد رسيد .. به شرطي كه امثال ما با ديدن اين درصد ها عرق سرد به تنمون نشينه.
كد رمز رو نبايد فراموش كرد : » بيل را بكش»

4 08 2008
محسن

برو آقا لینوکس بهترین بوده و هست ویندوز فقط یک آشغاله

6 08 2008
mohammad

salam, aval bebakhshid ke finglish type mikonam, az tanbaliye

ama be nazare man ham bayad did ke mardom chi mikhan az ye PC va bahash chikar mikonan.
vaghti paye «internet surfing» va film didan va music goosh kardan bashe , har chand ke linux ham in kar ha ro mikoneh, ama khub mohit zibay o az hame mohemtar rahate windows koja o linux koja(na inke linux zesht bashe, balke vase user mamooli windows khoshgele).
ama dar avaz vaghti paye amniyate , sobaat, va paydari bashe dige oon vaght kasi nemitoone be windows etemad kone, .
alan tooye aksar daneshgah ha va moasesate tahghighati vaghti mikhan ye system hata na chandan bozorg rah bendazan tanha entekhab linux hast, dige che berese be system haye bozorg.

7 08 2008
محمد

دوست عزیز تنها دلیلی که ویندوز بیشتر کاربر داره به خاطر بازاریابی خوب مایکروسافت می‌باشد. الآن هم اپل به خاطر بازاریابی بسیار قوی فروش کامپیوترهای خودش را در آمریکا به طور وحشتناکی افزایش داده. نمنونه یک بازاریابی قوی همین آیفون می‌باشد. من تا حالا تبلیغ از اپل برای آیفون ندیدم، چونکه اصلا به تبلیغات احتیاجی نداره. شرکت اپل قبل از فرستادن هر محصولی یک تبلیغ خاص و کوچکی انجام می‌ده و مردم عادی به طور نا خود آگاه شروع به تبلیغ از اون می‌کنن. شما اگر دقت کنید می‌تونید تعداد زیادی مقاله مربوط به همین آیفون در همه روزنامه‌ها و سایت‌های مختلف اینترنتی پیدا کنی. لینوکس از این بازاریابی برخوردار نیست. مردم عادی از لینوکس ترس دارن برای همین به اون نزدیک نمی‌شن. من برای هم خونه‌ایم در لپ تاپش اوبونتو نصب کردم و داره بدون هیج مشکلی ازش استفاده می‌کنه. الآن نزدیک به دو ماهی هست که به ویندوزش نرفته. من فقط یک بار دیدم داشت از ویندوز استفاده می‌کرد چونکه یکی از دوستان مهندس نرم‌افزارش بهش گفته بود لینوکس سخته. ولی من بهش یک سری چیزها رو یاد دادم و دوباره داره از لینوکس بدون هیچ مشکلی استفاده می‌کنه. افرادی که می‌خوان از لینوکس استفاده کنن باید این نکته رو در نظر داشته باشن که لینوکس ویندوز نیست و چیزهای کوچکی نیاز به یادگیری دارن. برای مثال اگه شما تا به حال از ویندوز استفاده نکرده باشید و بخواهید از ویندوز برای بار اول استفاده کنید، خیلی جیزها رو احتیاج به آموختن دارید. من اگر تا حالا ویندوز استفاده نکرده بودم واقعا نصب کردن برنامه در ویندوز برام خیلی سخت می‌شد. ویندوز حتی هیچ منویی نداره که برنامه‌های رو طبقه بندی کنه.

7 08 2008
آرش

به نظر من لینوکس برای افرادی مناسب هستند که دنبال کاربرد ویژه ای هستند که انجام آن در ویندوز با محدودیت بالا همراه است. و اساسا مقایسه سیستم عامل ها کار درستی نیست. مثل اینکه شما بخواهید یک هواپیمای مسافری را با یک F14 مقایسه کنید و بگویید F14 خوب است چون سرعت مافوق صوت دارد یا هواپیمای مسافری خوب است چون 400 سرنشین دارد!.
من برای انجام پروژه دکترام مجبورم برنامه نویسی کنم. به حافظه و سرعت بالا نیاز دارم. بعضی قسمت ها برنامه نویسی موازی دارم. واقعا ویندوز به درد این کارها نمی خورد. ولی مثلا اگر بخواهم نتایج مدل سازی خودم را از لحاظ گرافیکی شکیل کنم از محیط ویندوز استفاده می کنم.

7 08 2008
Dr.A.B.C

هر دو سیستم عامل در جایگاه خودشون خوب هستن و هر کدوم کاربردهای خاص خودشونرو دارند.تعصبات از هر طرف ، چه متعصبین به ویندوز و چه متعصبین به لینوکس ، اصولا هر تعصبی نشانه نادانی است.امیدوارم واقع بین و مودب باشیم و عناوین قابل تحقیق و علمی رو جولانگاه بحثهای غیر علمی که گهگاه به اسائه ادب هم کشیده میشه ، نکنیم.
چرا دوستان تنها لینوکس رو با ویندوز مقایسه می کنند؟ چرا لینوکس با MacOS یا eComStation مقایسه نمیشه؟
هر سیستم عاملی کاربردهای خودش رو داره و حتی شاید سیستم عامل x در کاربرد a خیلی خوب باشه اما اگر کاربرد a رو ریز بشی ، اونوقت در برخی جزییات کاربرد a سیستم عامل دیگری شاید بهتر از سیستم عامل x باشه.
برای استفاده از سیستم عامل ، همیشه کاربردها و انتظارات باید به دقت و روشنی تعریف بشن و سپس کارشناسی دقیق انجام بشه که بتونیم بگیم برای فلان مشخصه نیازمندی ، کدوم سیستم عامل بهتره.
موفق باشید.

22 08 2008
مهدی

من یک برنامه نویسم و یک سی ام اس رو برای یک منظور خاص نوشتم. این سی ام اس رو روزی سایت شرکت و کاملا اپن سورس در اختیار همه قرار دادم. و همزمان بازاریابهای شرکت دارن کار تبلیغ و فروش این سی ام اس رو انجام میدن. من آمار دقیق ندارم اما درصد خیلی زیادی از استفاده کنندها این سی ام اس رو از طریق بازاریابها خریدن به جای این که اونو دانلود کنن و رایگان استفاده کنن!!!
فکر میکنید چرا!؟ خیلی ساده است این هنر بازاریابها است و البته پشتیبانی که من میدم بابت محصول.
این اتفاق دقیقا داره بین لین و وین میفته.به نظر من ویندوز قوی نیست بلکه بازاریابهای مایکروسافت قوی هستند. و درنهایت لینوکس هم قوی نیست لینوکس توی بعضی کارها و در شرایط خاص معرکه است و در بعضی شرایط نیست.

4 09 2008
میلاد

به نظر من Open suse و ubuntu جایگاه ویژه ای دارند , اشکال اصلی از سخت افزار سازان است که پشتیبانی کامل را نمیدهند که تقریبا این مشکل هم در حال مرتفع شدن است …
Eee pc ها و محصولات شرکت Dell شاهد بر این مدعاست .

پاسخی بگذارید

